The effect of an educational program using aids and water games on learning some basic offensive skills in water polo for beginners

Document Type : Original Article

Author

College of Physical Education -Zagazig University

Abstract

Sport represents one of the indicators of civilized progress, as civilized progress contributes to the rise in the level of competitive sports, and then sport has become a science that depends on the tremendous and rapid development of many social, human and natural sciences, especially in the planning and preparation of training for the purpose of achieving higher sports levels.
There is a general rule that applies to all sports activities, especially in the stages of learning, which is (the closer the shape of the skill tool when it is learned to its true form, the higher the quality of the learning process, and vice versa)., which are difficult to change and erase in the future, and here the teacher must differentiate between the stage of The learner's initial acquisition and between the stage of his performance development after acquisition. (6:7)
Small games represent an important and essential element in the educational process, for their educational advantages work on preparing the player skillfully in the first stage of learning and preparing for matches and during competitions. Fulfill the purpose of the motor exercises while applying basic skills while playing these games. (130:5)

Keywords

Main Subjects


المراجع العربية:
1-  أحمد ماهر أنور: " فاعلية واستخدام وخرائط والشکل V على مستوى التحصيل الدراسى بمقرر التربية الحرکية للطالبات بکلية التربية الرياضية "، المؤتمر العلمى الدولى الثالث عشر، المجلة الاولى، کلية التربية الرياضية بنين، جامعة حلوان، القاهرة 2010.
2-  أحمد محمد خاطر، علي فهمي البيک (2005م) : "القياس في المجال الرياضي "، دار الکتاب الحديث، القاهرة .
3-  سلام محمد الخطاط: " تعليم السباحة والادوات المساعدة "، الاکاديمية الرياضية العراقية، اذار 2006م.
4-  علي فهمي البيک، عماد الدين عباس أبو زيد (2003م) : " المدرب الرياضي في الألعاب الجماعية، تخطيط وتصميم البرامج والأحمال التدريبية ( نظريات وتطبيقات ) "، منشأة المعارف، الإسکندرية.
5-  مجدى احمد شوقى: " دليل الالعاب الصغيرة "، کلية التربية الرياضية بنين، جامعة الزقازيق، 1999م.
6-  محمد حسن علاوى: " سيکولوجية التدريب الرياضى "، ط9، دار المعارف، القاهرة، 1984م.
7-  محمد حسن علاوي، محمد نصر الدين رضوان(2001م): " أختبارات اﻷداء الحرکى "، ط3، القاهرة، دار الفکر العربى.
8-  محمد صبحي حسانين (2003م) : "القياس والتقويم في التربية البدنية والرياضة"، الجزء الثاني، ط 5، دار الفکر العربي، القاهرة. 
9-  محمد عبدالمنعم احمد الامام: " اثر تطوير بعض الصفات البدنية الخاصة على فاعلية الاداء المهارى لناشىء کرة الماء "، رسالة ماجستير، کلية التربية الرياضية بنين، جامعة الاسکندرية، 2009م.
10- محمد فتحى الکردانى واخرون: " علوم الرياضات المائية ( السباحة – الانقاذ – کرة الماء) "، دهب للطباعة والنشر ، الاسکندرية، 2002م.
11- راندا فتحى ابراهيم سعيد : " تاثير استخدام العصف الذهنى على التحصيل المعرفى وعلاقته بسرعة تعلم بعض المهارات الاساسية فى کرة الماء "،  رسالة ماجستير، کلية التربية الرياضية بنات، جامعة الزقازيق، 2009م.
 
 
12- هويدا عبدالحميد اسماعيل: " تاثير استخدام الالعاب الصغيرة والادوات المساعدة على تعلم بعض المهارات الحرکية الهجومية فى کرة اليد لطالبات کلية التربية الرياضية للبنات بالزقازيق "، رسالة ماجستير، کلية التربية الرياضية بنات، جامعة الزقازيق، 1993م.
13- وليد خالد رجب: " بناء اختبار دقة التصويب لرمية الجزاء فى کرة الماء "، انتاج علمى، مجلة الرافدين للعلوم الرياضية، المجلد (17) العدد (56)، بغداد، العراق، 2011م.
 
مواقع الانترنت :
14- مجدى هشام خطيب: " کرة الماء "، موقع التربية الرياضية المدرسية الابتدائية أ عيلوط، العاب الماء رياضية، ميکود 16970.                                    (انترنت)