The components of E-learning complementary to traditional education in light of the international SCORM standards

Document Type : Original Article

Author

department of curriculum and methods of teaching physical education, faculty of physical ed, helwan university

Abstract

The components of e-learning complementary to traditional education in light of the international SCORM standards The study aimed to identify the elements of applying e-learning as a complement to traditional education in the light of the international SCORM standards in relation to the decisions of the departments of curricula and methods of teaching physical education in some faculties of physical education in the Arab Republic of Egypt. The researcher used the descriptive approach.The research community included faculty members in the departments of curricula and methods of teaching physical education in the Arab Republic of Egypt for 10 colleges of physical education in Egypt. the sample contents of (140) faculty members in some of the faculties of physical education in Egypt to conduct a basic research experiment. The results indicated that Determining a set of components for the application of e-learning as a complement to traditional education in the light of the international SCORM standards in relation to the decisions of the departments of curricula and methods of teaching physical education in Egypt, namely (elemental elements of managing e-learning systems - ingredients specific to the skills of the lecturer in e-learning - ingredients specific to the skills of the e-learning learner - Elements of electronic content - Elements of an e-learning environment).

Keywords

Main Subjects


  1.  

    اولا / المراجع العربية :

     

    1. السيد عبد المولى السيد(2011): معايير ضمان الجودة فى تصميم المقررات الالکترونية وانتاجها، المؤتمر الدولى الثانى للتعلم الالکترونى والتعليم عن بعد .
    2. الغريب زاهر (2009): المقررات الالکترونية – تصميمها- انتاجها – نشرها – تطبيقها –تقويمها، عالم الکتب، القاهرة.       
    3. المنهراوى، داليا محمد نبيل (2016): معوقات تصميم المقررات الالکترونية فى کلية التربية بجامعة حائل من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس- دراسة ميدانية، مجلة التربية ، جامعة الازهر، کلية التربية، عدد 167، الجزء الاول ص 455- 486.
    4. سعدية الاحمرى (2015): التعليم الالکترونى Online book .
    5. سوزان عطية مصطفى السيد (2014): معايير ومحددات بناء وتطبيق البرامج التدريبية القائمة على التعليم الالکترونى کأحد تطبيقات التعليم المستمر فى جامعة الطائف، المجلة العربية الدولية المعلوماتية،  المجلد 3، العدد 5.
    6. عبد الرحمن الشريف محمد کرار (2012):المعايير القياسية لبناء نظم التعلم الالکترونى، المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعى، العدد 9، ص120-157.
    7. عبد اللطيف فرج حسين (2009): التدريس الفعال، دار الثقافة للنشر، عمان.
    8. علاء عبد الحسن عطية واخرون (2020): دليل معاييرجودة التعلم الالکترونى، جامعة الاتصالات وتکنولوجيا المعلومات، العراق.
    9. عوض حسين التودرى (2020): تکنولوجيا التعليم- مستحدثاتها وتطبيقاتها- جامعة اسيوط.
    10. کمال جنبى (2019): التعليم الالکترونى والتعليم عن بعد، Online book.
    11. مجدى يونس هاشم (2017): التعليم الالکترونى- مفهومه – ادواته – استراتيجياته- دار زهور المعرفة والبرکة، الجيزة.
    12. محمد الحمران، محمود حميدات، مهدى بدارنة (2016):درجة امتلاک أعضاء هيئة التدريس فى جامعة البلقاء التطبيقية لکفايات التعليم الالکترونى من وجهة نظرهم- جامعة البلقاء، الاردن.
    13. محمود عبد السلام محمد الحافظ (2014): معايير الجودة فى بيئة التعلم عبر الانترنت بمؤسسات التعليم العالى، المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعى، المجلد 7 العدد 15 ص 53-73 .
    14. منير عوض (2003): مدى امتلاک أعضاء هيئة التدريس فى کليات التربية بالجامعات الاردنية لکفايات تکنولوجيا التعليم، وممارساتهم لها من وجهة نظرهم، رسالة ماجستير، جامعة اليرموک، الاردن.
    15. نبيل جاد عزمى (2006):کفايات المعلم وفقا لادواره المستقبلية فى نظام التعليم الالکترونى عن بعد، المؤتمر الدولى للتعلم عن بعد  ICODE، جامعة السلطان قابوس، عمان.
    16. نوال ابراهيم شلتوت، ميرفت على خفاجة (2002): طرق التدريس فى التربية الرياضية، الجزء الثانى، مکتبة ومطبعة الاشعاع الفنية.

     

     

     

    ثانيا / المراجع الاجنبية:

     

    1. -Baker, K. (2004): Canadian Recommended E-Learning Guidelines, futued inc ., Canada.
    2. Davey Y , (2005): Toward an Effective Quality Issurance Model or Web Based Learning The Perspective of Acadimic Staff.
    3. Dunne, Samule (2000): The Virtualization Of Education, Futurist . Vol 34 NO2.
    4. Ioannis V , Iraklis , A (2006): The Present And Future Of Standards for E–learning Technologies, Intrdisciplinary Journal of knowledge and Learning Objects , Vol 2.
    5. Jia, F (2002): Quality Standards In E-learning, a Matrix of Analysis, International Review Research in Open and Distance Learning Vol 3 no2.
    6. Minnesota Online High School- Minnesota Department Of Education (2019): Guide to Teaching Online Courses.
    7. NA, Sonhowa (2015):A Dephy Study to Identify Teaching Competencies of Teach Education faculty .
    8. Warrier,B,S(2006): Bringing about a Blended of E-Learning and Traditional Methods, Articlein an Online edition of Indian National Newspaper, May,15.

     

     

     

    ثالثا / الانترنت:

     

    25. http://el-learning.blogspot.com/2013/03/blog-post_9.html

     

    26. https://www.aldirasa.com/blog/self-education#:~:text=%D9%85%D8%A7%20%D9%87%D9%8A%20%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA%20%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D8%B0%D8%A7%D8%AA%D9%8A,%D9%88%D8%AA%D8%AD%D9%85%D9%91%D9%84%20%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D8%A4%D9%88%D9%84%D9%8A%D8%A9%20%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%B1%D8%AF%D9%8A%D8%A9%20%D9%88%D8%AA%D9%86%D8%B8%D9%8A%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%88%D9%82%D8%AA

     

    27. https://www.gvsu.edu/online/essential-skills-for-online-learning-14.htm

     

    28. www.unesco.org

     

    29. en.unesco.org

     

    30. https://forum.education-sa.com/edu12754/

     

    31. https://www.edglossary.org/learning-environment/#:~:text=Learning%20environment%20refers%20to%20the,cultures%20in%20which%20students%20learn.&text=For%20related%20discussions%2C%20see%20learner,learning%20experience%2C%20and%20learning%20pathway

     

    32. https://mawdoo3.com/%D8%AA%D9%87%D9%8A%D8%A6%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%8A%D8%A6%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%85%D9%8A%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%A9_%D9%84%D9%84%D8%B7%D9%84%D8%A8%D8%A9

     

    33. https://e3arabi.com/%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B1%D8%A8%D9%88%D9%8A%D8%A9/%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%8A%D8%A6%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%85%D9%8A%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%8A%D8%AF%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D8%A7/

     

    34. https://blog.hotmart.com/ar/%D8%A8%D9%8A%D8%A6%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6%D9%8A%D8%A9/

     

    35. https://www.niuversity.com/lms-and-virtual-class/

     

    36. https://alghad.com/%D8%A5%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D9%8A%D8%AC%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%B9%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA/

     

    37. https://sites.google.com/site/arabiclanguage1818/

     

    38. https://go.shr.lc/3v5WVS2