Bullying among juniors practicing competitive sports according to the type of sport

Document Type : Original Article

Authors

1 Faculty of Physical Education, Helwan University

2 faculty of physical Education,Helwan University

3 faculty of physical Education, Helwan University

Abstract

Summary: Researsh
Bulling is an ancient phenomenon that has existed in all societies since a long time ago in the members of the human race, where they practice it in different forms and to varying degrees and appear when appropriate conditions are available, and although bullying behavior has existed in human societies since ancient times, the research on this topic is recent. Relatively speaking, behavior is bullying when it involves an unprovoked psychological, verbal, and physical attack on the victim
The aim of the research is to identify the differences in the responses of young males and females towards the scale of bullying behavior according to the type of individual and group sports. Therefore, the researcher used the descriptive approach, where she applied the scale of bullying behavior on male and female players in collective and individual sports activities in the governorates of Cairo and Giza on a sample of (240) aged between 240. Between (12-15) years, the most important results showed that there are statistically significant differences in all axes of the scale (Psychological bullying, social bullying, verbal bullying, cyber bullying, and physical bullying)
And the overall degree is in favor of social activities, meaning that bullying behavior is widespread and present in group activities more than individual activities .

Keywords


  • 1ـ حامد عبد السلام زهران ( 2005م): علم نفس النمو "الطفولة والمراهقة "، ط6، عالم الكتب للنشر والتوزيع، القاهرة. 

    2ـ شفيق فلاح علاونة (2004م): سيكلوجية التطور الإنسانى فى الطفولة، دار المسيرة، عمان.

    3ـ عبد الكريم جرادات (2008م): الاستقواء لدى طلبة المدارس الأساسية إنتشاره والعوامل المرتبطة به، المجلة الاردنية فى العلوم التربوية، 4(2) 109- 124

    4ـ لويزة فرشان (2008م): البيئة المدرسية وسلوكيات التلميذ العنيفة حوليات، جامعة قالمة  للعلوم الاجتماعية والإنسانية ع 2، 155.

    5ـ محمد القداح عربيات (2013م): القدرة التنبؤية للبيئة التعليمية فى ظهور الاستقواء لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا فى المدارس الخاصة فى عمان، مجلة النجاح للعلوم الإنسانية 27(4)،عمان.

    6ـ محمد حسن علاوي (2013م): علم نفس التدريب والمنافسة الرياضية، القاهرة.

    7ـ مصطفى ناصف (2012م): نظريات التعلم دراسة مقارنة، عالم المعرفة، المجلس الوطنى للثقافة والآداب والفنون، الكويت.

    8ـ يوسف عدنان العتوم، وآخرون (2005م): علم النفس التربوى النظرية والتطبيق، دار المسيرة، عمان.

    9ـ هالة خيرى سنارى إسماعيل (2010م): بعض المتغيرات النفسية لدى ضحايا التنمر المدرسى فى   المرحلة الابتدائية، المجلة المصرية للدراسات النفسية، المجلد 16 عدد 2.

    ثانياً: المراجع باللغة الإنجليزية

    • Bean, A; (1999) the bully free class room: over 100 tips and strategies for teacher’s k-8 Minneapolis: free spirit publishing.
    • Bandoura, a (2008) social conative theory of mass communication in Bryant &m. B Oliver (eds) media effect: advances in theory and research new York routledge.
    • Cletus, R; Julie, P., & Roomie, W. (2002).Bullying behavior at the middle school level: Are there gender differences? Washington, DC: U.S. Department of Education.
    • Gentry ,j (2001) understanding chid development as a violence prevention .American psychological Association,5(20)
    • Seals,d,s,young j,(2003) bulling and victimation prevalence and relationship to gender grade level ethnety ,self-esteem and depression .adolescne 38(152).
    • Lavrsson, T ; Bromberg , A. arvisson & cillberg, c. (2005) bulling in  Adole scence: Psychims and problems in victims and bullies as measured by the youth self –report (ysr) and the depression self-rating scale ( DSRS) Nordic journal of psychiatry.