The effect of some movement control exercises in the water on the level of performance in swimming For students of Sultan Qaboos University

Document Type : Original Article

Author

College of Sports for Girls, Helwan University College of Education, Sultan Qaboos University

Abstract

The research aims to identify the motor control exercises of the body in the water and their impact on the performance levels in swimming for female students of an elective course in the swimming department at Sultan Qaboos University. The two researchers used the experimental method using (pre and post) measurements on two groups (experimental - control). The research sample was chosen in a purposive way. The research sample consisted of (14) female students. Two students were excluded for their non-compliance during the implementation, so the research sample became (12) female students, they were divided into two groups of (6) female students each. The most important results revealed that motor control exercises have a positive effect on improving swimming performance (Crawl-Stroke, backstroke, breaststroke), and there are statistically significant differences between the post measurements of the two groups in the level of performance and time (25m) for swimming (Crawl-Stroke Style, backstroke, breaststroke). The percentage change ranged between (7.76%: 17.53%) in favor of the experimental group

Keywords

Main Subjects


  1. أولاً: المراجع العربية

    1. ابو العلا أحمد عبد الفتاح (2000) : تدريب السباحة للمستويات العليا، طبعه 4 ، دار الفكر العربي، القاهرة.
    2. أبو العلا عبد الفتاح، حازم حسين سالم(2011):"الاتجاهات المعاصرة في تدريب السباحة، دار الفكر العربي القاهرة.
    3. أحمد عبد الحكيم (2001): "تأثير استخدام التدريبات الغرضية على ناتج تعلم سباحة الظهر"، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الرياضية، جامعة المنوفية.
    4. خيرية إبراهيم السكرى، محمد جابر بريقع، عاصم محمد العشماوي (2004م) : التخطيط لتدريب الأداء الفني في الوسط المائي، منشأة المعارف، الإسكندرية.
    5. سلام محمد الخطاط (2005): "أيهما أهم للإنجاز في السباحة. اللياقة البدنية أم مستوى المهارة الحركية؟" رسالة ماجستير في تربية رياضية، الأكاديمية الرياضية العراقية.
    6. سمية مصطفى أحمد (2001): استراتيجية التعلم البنائي وأثرها على تعليم مهارات كرة السلة وبعض الحصائل المعرفية لطالبات كلية التربية الرياضية للبنات بالقاهرة، المجلة العلمية للتربية البدنية والرياضة، العدد الثامن والثلاثون، يوليو
    7. على محمد زكي (2002م) السباحة (تكنيك، تعليم، تدريب، إنقاذ). دار الفكر العربي, القاهرة.
    8. عادل فاضل علي (2005):التعلم والتعلم الحركي المفهوم والاهداف، مقالة منشورة على موقع الأكاديمية الرياضية العراقية الالكترونية ، بغداد ، 2005 م .
    9. عائشة محمد الفاتح (2005): فاعلية استخدام التعلم البنائي على المناهج المعرفية ومستوى الأداء لبعض الهجمات في رياضة المبارزة، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة حلوان، كلية التربية الرياضية للبنات.
    10. محمد محمد عبد العزيز(2003): محاضرات التعلم والتحكم الحركي, كلية التربية البدنية والرياضة ،جامعة الملك سعود، المملكة السعودية .
    11. نهي يحيى إبراهيم (2018) " تأثير تدريبات التحكم في حركة الجسم داخل الماء على تحسين الأداء لسباحتي الزحف على البطن والظهر للمبتدئين " المجله العلمية لكلية التربيه الرياضيه بنات بالجزيره جامعة حلوان.
    12. نيفين العفيفي (2003) " تأثير بعض التدريبات المائية لتحسن الوضع الانسيابي للجسم على مستوى الأداء في سباحة الظهر"، مجلة علوم وفنون الرياضة، كلية التربية الرياضية للبنات بالقاهرة.

     

    1. وجيه محجوب ( 2001) التعلم وجدولة التدريب ، عمان ، دار وائل للنشر ، ص100 .

     

    1. يعرب خيون ( 2002) التعلم الحركي بين المبدأ والتطبيق ، ط1  ، بغداد ، مكتب الصخرة للطباعة ، 2002 م ، ص19

     

    ثانياً: المراجع الأجنبية

    1. Brice Guignard, Annie Rouard، etal (2017) : Individual-Environment Interactions in Swimming: The Smallest Unit for Analysing the Emergence of Coordination Dynamics in Performance? Sports Med .. 2017 Aug;47(8):1543-1554. doi: 10.1007/s40279-017-0684-4
    2. Tomohiro Gonjo, Kenzo Narita، etal (2020): Front Crawl Is More Efficient and Has Smaller Active Drag Than Backstroke Swimming: Kinematic and Kinetic Comparison Between the Two Techniques at the Same Swimming Speeds ، Front Bioeng Biotechnol . Sep 24; 8:570657. doi: 10.3389/fbioe.2020.570657. eCollection 2020.
    3. Marentic Pozarnik, B. (2000). Psihologija ucenja in pouka (Psychology learning in lesson). Ljubljana: DZS.
    4. Maria Isabel, Jose` Vasconcelos (2007): “Different between genders in motor skills: running, jumping, throwing, throwing and kiking.” Santa Maria Da Fiera, 2007, Universidade de Tra`s- OS- Montes Alto Douro – UTAD, Vila Real, Portugal
    5. Milan Coh, Dragana Jovanovic-Golubovic, Milovan Bratic (2004): MOTOR LEARNING IN SPORT, Physical Education and Sport Series, Vol. 2, No 1, 2004, pp. 45 – 59