The effect of an educational program using the wheatley model on the level of technical and digital performance in Shot put for first-year students at the Faculty of Physical Education Girls Zagazig University

Document Type : Original Article

Author

Faculty of physical education for girls Zagazig Univeresty

Abstract

The research aims to identify the effect of an educational program using a model and recited on the level of technical and digital performance in pushing the shot for first-year students in the Faculty of Physical Education Girls Zagazig University. Technical and digital in pushing the shot for first-year students at the Faculty of Physical Education Girls Zagazig University and in favor of dimensional measurement.However, the experimental group, followed by a model and recited with it, outperformed the control group and followed with the method (explanation and model) in the level of technical and digital performance in pushing the shot for first-year students at the Faculty of Physical Education, Girls of Zagazig University, and in favor of the post-measurement. The shot put as one of the modern methods that contribute to the development and development of learning the shot put competition. And the necessity of paying attention to the previous experiences and linking them to the new experiences of the students so that meaningful learning takes place.And conducting more similar studies with this study in different stages of study in order to ascertain the effect of using the Witley model on learning the shot put competition at different age levels. And preparing workshops for faculty assistants and members of the Department of Athletics at the college to train them on how to use the Witley model in learning the different aspects of the department’s decisions.

Keywords

Main Subjects


1- إبراهيم محمد إبراهيم (2019م): فاعلية استخدام الوسائط فائقة التداخل في تعلم مهارة دفع الجلة لتلاميذ المرحلة الإعدادية، رسالة ماجستير، کلية التربية الرياضية للبنين، جامعة الزقازيق.
2- إبراهيم وجيه محمود(2003م): التعلم اسسه ونظرياته وتطبيقاته، دار المعرفة الجامعية، الاسکندرية.
3- أحمد النجدي، مني عبد الهادي، علي راشد (2005م): اتجاهات حديثة لتعليم العلوم في ضوء المعايير العالمية وتنمية التفکير والنظرية البنائية، دار الفکر العربي، القاهرة.
4- الإتحاد الدولي لألعاب القوى (2003م): القانون الدولي - قواعد المنافسة.
5- أميرة حسن محمود (2009م): الاتجاهات الحديثة في علم التدريب الرياضي، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر، الاسکندرية.
6- أمينة السيد الجندي (2003م): أثر استخدام نموذج ويتلى في تنمية التحصيل ومهارات عمليات العلم الأساسية والتفکير العلمي لتلاميذ الصف الخامس الابتدائي في مادة العلوم، بحث منشور، مجلة المصرية للتربية العملية، الجمعية المصرية للتربية العلمية، مجلد (6)، عدد (1)
7- بيتر تومسون (2009م): مدخل للتدريب – مرشد الاتحاد الدولي الرسمي لتدريب العاب القوي، ديسکارتس للنشر، هولندا.
8- حبيب رضا حبيب (2020م): فاعلية برنامج تعليمي باستخدام نموذج ويتلى للتعلم البنائي على بعض المهارات الأساسية والتحصيل المعرفي في التنس لطالب کليه التربية الرياضية بنين – جامعه الزقازيق، بحث منشور، المجلة العلمية لعلوم وفنون الرياضة، کلية التربية الرياضية للبنات، جامعة حلوان، مجلد (9)، العدد (9).
9- حسن زيتون، کمال زيتون (2003م): التعلم من منظور النظرية البنائية، عالم الکتب، القاهرة.
10- ريهام مجدي حنا(2018م): تأثير برنامج تعليمي باستخدام نموذج ويتلى للتعلم البنائي على بعض المهارات الاساسية لکرة السلة لتلميذات الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، رسالة ماجستير، کلية التربية الرياضية للبنات، جامعة الزقازيق، 2018م.
11- زين العابدين معروف الخولي(2019م): تأثير برنامج تعليمي باستخدام نموذج ويتلى والمصاحب ببرمجية في تعلم مهارة الکلين والنظر لطلبة کلية التربية الرياضية جامعة طنطا، بحث منشور، مجلة أسيوط لعلوم وفنون التربية الرياضية، کلية التربية الرياضية، جامعة اسيوط، عدد 48، جزء 2، مارس.
12- سامح فوزي عبد الفتاح (2006م): فاعلية برنامج باستخدام الرزم التعليمية على تعلم دفع الجلة للمبتدئين، بحث منشور، المجلة العلمية لعلوم وفنون الرياضة، کلية التربية الرياضية للبنات، جامعة حلوان، مجلد 24، العدد 3.
13- سعيد خليل الشاهد (1995): طرق التدريس في التربية الرياضية، مکتبة الطلبة، القاهرة.
14- شريف احمد محمد (2020م): تأثير استخدام بعض اساليب التدريس على تعلم مهارة دفع الجلة لتلاميذ الحلقة الثانية من التعليم الأساسي، رسالة ماجستير، کلية التربية الرياضية للبنين، جامعة الزقازيق.
15- صالح محمد أبو جادو، محمد بکر نوفل (2007م): تعلـيم التفکيـر: النظرية والتطبيق، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
16- عايش محمود زيتون(2018م): النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم، دار الشروق للنشر والتوزيع، القاهرة.
17- مجدي عزيز إبراهيم (2002م): التدريس الفعال – ماهيته – مهارته – إدارته، مکتبة الانجلو المصرية، القاهرة.
18- محرز عبده يوسف (2006م): فعالية تـدريس العلـوم باسـتراتيجية التعلم المتمرکز حول المشکلة في التحصـيل وتنميـة کـل مـن التفکير الاستدلالي والتفکير الناقـد لـدى تلاميـذ الصـف الأول الإعـدادي، مجلـة کليـة التربيـة، جامعـة بنهـا، مجلد (16)، العدد (66).
19- محمد الصغير، محمد راضي (2020م): فاعلية استخدام نموذج ويتلى على تعلم مهارة الشقلبة الأمامية على اليدين على جهاز طاولة القفز، بحث منشور، مجلة بحوث التربية الرياضية، کلية التربية الرياضية للبنين، جامعة الزقازيق، مجلد (66)، العدد (124).
20- محمود رفعت (2020م): تأثير نموذج ويتلى المدعم إلکترونياً على نواتج التعلم لبعض مهارات الکرة الطائرة للمرحلة الإعدادية، رسالة دکتوراه، کلية التربية الرياضية للبنات، جامعة الإسکندرية.
21- مروة مسعد جمعة (2019م): فعالية برنامج تعليمي لبعض مهارات کرة السلة باستخدام نموذج ويتلى على نواتج التعلم لتلميذات المرحلة الثانوية، رسالة دکتوراه، کلية التربية الرياضية للبنات، جامعة الإسکندرية.
22- هاني مجدي حسانين (2019م): تأثير استخدام التعلم النشط على مستوى أداء مسابقة دفع الجلة والتوافق النفسي لتلاميذ المرحلة الإعدادية، رسالة ماجستير، کلية التربية الرياضية، جامعة بنها.
23- ياسر علي مرسي (2018م): تأثير استخدام بعض اساليب التدريس على تعلم مهارة دفع الجلة لطلاب کلية التربية الرياضية، بحث منشور، المجلة العلمية لعلوم وفنون الرياضة، کلية التربية الرياضية للبنات، جامعة حلوان، مجلد 51.

24- Blank, L. M. (2000): "A Met cognitive Learning Cycle a better Warranty for student understanding", Science Education, vol (23), p (468-506).
25- Weatley, G (1991): Constructivist Prespectives on Science and Mathematics Leaning, science education, Vol. 75, No.1, pp.9-27.
26- Wesolowski , Meredith.(2008): Facilitating problem based learning in an online biology laboratory course, Doctoral Dissertation , University Delaware
27- Yurick, Karla Anne (2011): Effects of Problem- Based Learning with Web- Anchored Instruction in Nanotechnology on the Science Conceptual Understa nding, the Attitude towards Science, and the Perception of Science in Society of Elementary Students, ProQues LLC, Ed.D. Dissertation, Florida Atlantic University, ED533853.